Salgs- og leveringsbetingelser

Alminnelige salgs- og leveringsbetingelser fra Reflex Etikett AS

 

1. Innledning

Disse alminnelige betingelsene gjelder for leveranser fra Reflex Etikett AS (heretter Reflex) til kunde (heretter kalt Kjøper) i forbindelse med næringskjøp. For forbrukerkjøp etter Forbrukerkjøpslovens § 1 gjelder egne leveringsbetingelser. Ved salg til forhandler gjelder forhandleravtale.

2. Avtale om levering

Avtale om levering mellom Kjøper og Reflex anses inngått ved undertegning av kontrakt, Kjøpers aksept av tilbud, Reflex skriftlige ordrebekreftelse, eller ved påbegynt levering. Avtaleforholdet består av tilbud og ordrebekreftelse samt eventuell kontrakt, endringsavtaler. Disse leveringsbetingelsene er en del av avtaleforholdet og vil gjelde fullt ut med mindre avvik er skriftlig avtalt.

3. Produkter

Produktene leveres i henhold til tilbudets spesifikasjoner. Produktopplysninger fra andre kilder er kun bindene hvis avtalen uttrykkelig viser til dem.

4. Pris

Alle priser er oppgitt i norske kroner eksklusive merverdiavgift, miljøgebyrer og frakt, med mindre annet fremkommer skriftlig.
Dersom pris ikke er særskilt avtalt, vil Kjøper bli fakturert på grunnlag av gjeldende prisliste fra Reflex. Tjenester faktureres på grunnlag av medgått tid. Eventuelle utlegg kommer i tillegg.

5. Varighet av tilbud

Dersom ikke annet er angitt, er tilbud fra Reflex gyldig for aksept innen 14 dager. Levering skal normalt finne sted innen to måneder fra tilbudets dato. Inngås avtale om senere leveringsdato, skal Reflex ha rett til å endre prisen som følge av endringer i valutakurs eller kostpriser. Prisendringen vil i så fall følge endringen i Reflex prisliste for det aktuelle produkt. I slike tilfeller tas det også forbehold om produktendringer som følge av endringer i sortiment.

6. Betalingsbetingelser

Betaling skal skje innen 14 dager etter fakturadato, med mindre annet er avtalt med kunde. Betaling har funnet sted når beløpet er registrert på konto. Ved purring påløper purregebyr, jfr. Inkassoloven.  Ved forsinket betaling belastes forsinkelsesrenter etter Forsinkelsesrenteloven. Reflex kan når som helst forut for levering kreve sikkerhet for oppgjøret.  Eventuell reklamasjon fritar ikke Kjøperen for betalingsplikt. Kjøper kan heller ikke motregne med omtvistede motkrav. Reflex benytter seg kun av fakturering ovenfor sine kunder og foretar derfor en kredittsjekk av samtlige foretak. Om en kreditt ikke godkjennes, så må kunden forskuddsbetale. Reflex forbeholder seg retten til å stanse igangværende arbeid dersom kunden ikke har betalt en forfalt fordring. For kunder som ikke vurderes som kredittverdige kreves det forhånds- betaling.

7. Salgspant

Reflex har salgspant i leverte varer inntil hele kjøpesummen er fullt betalt, med de ufravikelige begrensninger som måtte følge av Panteloven.

8. Levering av varer

Levering skjer i h.h.t. Incoterms 2010 Ex Works, Stange.

Produksjonstid er normalt 5-14 arbeidsdager (avhengig av produktet) fra godkjent korrektur.
Reflex skal uten ugrunnet opphold underrette kunde om forhold som medfører forsinkelse av levering, herunder forsinkelse som skyldes ufullstendig arbeidsgrunnlag eller endring i oppdraget etter at arbeidet ble igangsatt.
Dersom ikke annet er avtalt besørger Reflex transport for Kjøpers regning og risiko til angitt adresse, med lossing på rampe/gateplan.  Ønskes innbæring og/eller dellevering mot pristillegg, må dette angis ved bestilling. Kjøper er ansvarlig for fremkommeligheten til anvist sted. Kjøper må selv besørge transportforsikring om han ønsker dette.

Kjøper skal ved varemottak kontrollere for transportskader og korrekt antall. Avvik påføres fraktbrevet sammen med signatur fra sjåfør. Forholdet skal omgående meldes til Reflex kundesenter. Unnlatelse kan medføre tap av reklamasjonsrett overfor transportør. Når varen er levert, har risikoen for varen gått over på Kjøper.

9. Mangler

Reflex har ikke ansvar for feil og mangler som kunden ikke har rettet i korrektur.

Oppfatter kunden leveringen som mangelfull, må han reklamere skriftlig og innen 8 dager. Dersom det reklameres for sent, mistes muligheten til å gjøre mangelen gjeldende.
Dersom det rettidig reklameres over en mangel som ikke er mer graverende enn at det leverte produkt likevel kan benyttes til sitt formål (ingen forringelse av markedsverdi eller informasjonsverdi), begrenses kundens krav til eventuelt prisavslag. Reflex sitt ansvar er uansett begrenset oppad til 25 % av fakturabeløpet for den vare som er mangelfull.

Dersom mangelen er av en slik art at det leverte produkt ikke kan benyttes til sitt formål, og avhjelp ikke kan skje innen rimelig tid, kan kunden heve kjøpet. Eventuell heving betinger at varen ikke blir benyttet, samt tilbakelevert i sin helhet. Reflex skal alltid først gis muligheten til å rette opp mangelfull levering med ny, eller supplerende levering, før økonomisk kompensasjon er aktuelt.

10. Retur og refusjon 

Alle bestillinger betraktes som bindende. Hvis en kunde ønsker å annullere en ordre, forbeholder vi oss retten til å belaste kunden for påløpte kostnader i forbindelse med klargjøring og produksjon. Salg fra Reflex er i all hovedsak til næringsdrivende og derfor ingen automatisk returrett eller rett til refusjon. Reflex kan imidlertid etter nærmere avtale ta varer i retur. Retur uten avtale krediteres ikke. Ved retur forutsetter vi at varen er «som ny», ubrukt og i originalemballasje. Vi erstatter ikke skader forårsaket av kunden. I tilfeller hvor retur er avtalt, betaler kunden fraktkostnadene. Som følge av kostnader med pakking, lager og arbeidstid vil kunde i tillegg bli belastes 15% av varens verdi ved retur. Spesialtilpassede produkter kan ikke tas i retur.

11. Forsinkelse

Dersom levering fra Reflex blir vesentlig forsinket av andre grunner enn nevnt i pkt. 13 (force majeure), kan Kjøper skriftlig meddele Reflex en rimelig frist for levering. Dersom Reflex ikke overholder fristen, kan Kjøperen heve kjøpet. Reflex erstatningsansvar er begrenset på tilsvarende måte som ved mangler, jf. punkt 9.

12. Produktansvar

Reflex har intet ansvar for skade eller tap på andre ting voldt av produktene etter levering eller overtakelse. Under enhver omstendighet omfatter ikke produktansvaret tapt fortjeneste eller andre konsekvenstap og indirekte tap.

13. Unntaksgrunner (Force Majeure)

Dersom det inntreffer en uforutsett situasjon som ligger utenfor partenes herredømme og kontroll og som gjør det umulig eller urimelig tyngende for vedkommende part å oppfylle avtalte forpliktelser, anses avtalen ikke som misligholdt så lenge situasjonen vedvarer. Som force majeure anses blant annet brann, naturkatastrofer, knapphet på transport, streik, lockout og mangel på leveranser fra underleverandører. Den part som blir hindret av force majeure, skal uten ugrunnet opphold varsle den andre. Dersom en begivenhet som anses som force majeure vedvarer i mer enn seks måneder, kan begge Parter heve avtalen med umiddelbar virkning.

Kjøpers eventuelle innkjøpsbetingelser får ikke anvendelse med mindre dette er skriftlig avtalt mellom partene.

14. Tvister

Tvister som Partene ikke lykkes å løse i minnelighet, kan bringes inn for de alminnelige domstoler, Reflex velger verneting.